Agensi Pembangunan Ekonomi Budaya (CENDANA) akan mengadakan bengkel pengurusan untuk para pemuzik bebas di seluruh Malaysia bermula pada 22 July – 5 Ogos 2020.

Tujuan program ini adalah untuk memperkasakan pemuzik-pemuzik tentang cara yang betul dalam membuat presentation skills dan cara untuk membuat business plan untuk tujuan sponsorship, fundraising dan sebagainya.

Ini adalah peluang yang amat baik untuk para pemuzik bebas untuk belajar sesuatu yang di luar bidang selain bermain muzik dan menjelajah dunia keusahawanan di dalam industri muzik pula.

CENDANA juga ada membuat beberapa program yang boleh membantu para pemuzik dari segi geran, latihan keusahawanan di dalam industri muzik dan sebagainya. Untuk mengetahui program-program lanjut yang di tawarkan oleh cendana, anda boleh layari website mereka di www.cendana.com.my.

Pada 3-4 Ogos CENDANA akan bertandang di SMA-TEGAS Digital Innovation Hub Kuching dari jam 10.30 pagi hingga 6.30 petang. Tapi di sebabkan oleh situasi semasa sekarang, hanya 40 orang di benarkan untuk berada di venue tersebut dengan mengikut SOP dan semua orang harus pakai mask. Untuk mendapatkan tempat, boleh register di acemusiccommunitykch.peatix.com.

Jangan lepaskan peluang ini untuk mempelajari selok belok industri dan membuat network dengan mereka yang berada dalam industri muzik ini kerana antara speaker yang akan melatih anda cara-cara untuk membuat business plan, proposal dan kertas kerja lain yang banyak para pemuzik ambil remeh adalah Jennifer Thompson.

Sedikit info tentang Jennifer Thompson atau lebih mesra dengan panggilan Kak Jenn. Beliau mempunyai pengalaman selama 35 tahun di dalam industri hiburan Malaysia dan terlibat dengan pelbagai projek dari managing artists, menyalaras beberapa live event dari tempatan dan antarabangsa, dari event-event seperti International Fashion Week, Festival Music dan macam-macam lagi. Pendek kata, beliau adalah true otai dalam event management, artists management dan apa-apa yang melibatkan industri hiburan di Malaysia. Sememangnya satu peluang yang baik sekiranya anda pemuzik atau ingin berkecimpung dalam artist/event management untuk menuntut ilmu dengan beliau.

Antara artis-artis yang pernah di manage oleh Kak Jenn adalah, Francissca Peter, Metalasia, lagenda Malaysia Sudirman Arshad, Oh Chentaku & Aman Ra antaranya. Antara event besar yang pernah di direct dan produce oleh Kak Jenn adalah Anugerah Industri Muzik (AIM), Anugerah Bintang Popular-Barita Harian, Rockaway Festival, Future Music Festival Asia dan banyak lagi. Kalau nak tahu, register cepat-cepat, ambil tempat anda.

Kak Jenn juga pernah mengajar music business dan event management di International College of Music (ICOM) dan sekarang beliau mengajar Music Business di Sunway University. Haa, powerkan? Rugi kalau tak ambil kesempatan ini untuk menuntut ilmu dengan orang yang berpengalaman dalam industri muzik. Ramai yang ingin tahu dan ingin belajar tentang selok belok industri tapi tidak tahu bagaimana. Sekarang lah peluang anda untuk berjumpa dengan orang berpengalaman dalam industri dan bertanya apa-apa dan belajar dari mereka. Tunggu apa lagi? Register sekarang dan sebarkan kepada rakan-rakan pemuzik dan rakan-rakan kalian yang ingin berkecimpung dalam pengurusan industri hiburan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *