Sebuah animasi 3D pendek ‘Lauk ka Indai‘ bakal di tayangkan di Television Sarawak (TVS) di (channel 122 Astro, MYTV & Unifi TV). Animasi ini juga boleh di tonton sepenuhnya di lawan web tvsarawak.my. Animasi ini di terbitkan oleh sebuah syarikat animasi tempatan iaitu Rakan Animations. Animasi ini juga merupakan animasi filem pendek 3D yang pertama di Sarawak dan juga hasil daripada program Pitch-It yang di anjurkan oleh TVS.

Semenjak penubuhan TVS pada tahun 2020 oleh  Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg, TVS telah menjadi sebuah landasan bagi mempromosi dan membuka peluang kepada penggiat-penggiat industri kreatif tempatan untuk menyerlahkan bakat mereka. Penubuhan TVS, telah terus-menerus berjaya menghasilkan pelbagai jenis bakat yang telah lama terpendam dari segi muzik, filem, drama siri dan sekarang telah berjaya menghasilkan animasi 3D pertama. Semua ini adalah hasil daripada salah satu inisiatif program TVS iaitu ‘Pitch-It‘. Sebuah program yang terbuka kepada setiap rakyat Sarawak untuk membentangkan idea mereka untuk di realisasikan dan ditayangkan di TVS.

Lauk ka Indai merupakan salah satu daripada hasil initiatif ‘Pitch-It‘ daripada TVS. Idea asal animasi filem pendek ini pula adalah daripada Amirul Afiq yang merupakan juruanimasi utama untuk project ini dan juga merupakan founder dan CEO kepada Rakan Animations. Penulis skrip untuk animasi pendek ini pula adalah daripada Sydney Atin, yang juga merupakan CEO dan founder kepada Ensera Creatives. Watak-watak didalam animasi ini pula disuarakan oleh Natasha Juan sebagai Endun & ulat bulu 1, Alicia Itat Jabing sebagai Igat, jururawat & ulat bulu 2, Aaron Mckanzie sebagai (Igat, ayah Igat, nama sama), dan Sydney Atin sebagai Tuai Rumah & Igat dewasa.

Sebanyak 18 crew yang telah terlibat di sepanjang pembikinan animasi ini dan kebanyakan dari mereka adalah terdiri daripada anak-anak Sarawak. Syarikat produksi audio yang mecipta latar muzik untuk animasi ini pula adalah dari AOK Records, sebuah studio rakaman yang juga berasal dari Sarawak. Menurut Amirul Afiq lagi  “Dengan terbitnya animasi 3D ini di TVS, kami di Rakan Animation berharap industri kreatif dan animasi di Sarawak akan terus berkembang sehingga dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada pengamal-pengamal kreatif di tanah air dan tidak perlu merantau di luar negara untuk mencari sumber rezeki.

Jangan lupa untuk saksi kan ‘Lauk ka Indai‘ sebuah animasi 3D pertama di Sarawak yang bakal di tayangkan di TVS di (channel 122 Astro, MYTV & Unifi TV).

Senarai-senarai mereka yang terlibat di dalam produksi ini adalah:

Producer:

Amirul Afiq Hussain

Director:

Amirul Afiq Hussain

Script Writer:

Sydney Atin

Production Manager:

Raziv Ramzon

Sound Designer:

Farouk Kamil

Music Composer:

Zahid Hassan

Voice Actor:

Endun – Natasha Juan

Igat – Alicia Itat Jabing

Adult Igat – Sydney Atin

Igat (Husband) – Aaron Mckanzie

Tuai Rumah – Sydney Atin

Nurse – Alicia Itat Jabing

Caterpillar 1 – Natasha Juan

Caterpillar 2 – Alicia Itat Jabing

Concept Artist (Character):

Jia Ying Sim

Stella Wang

Concept Artist (Environment):

Ika Sulastri Mohammad Dahlan Donald

3D Modeler  & Texture (Character):

Amirul Afiq Hussain

3D Modeler & Texture (Environment):

Ahmad Azril Shah

Dzulsait

Rigging Artist:

Ahmad Azril Shah

Animator:

Marvin Choo

Muhd. Aleeyan Taha bin Ali

Clare Wong Xin Rou

Azzmirrul bin Zainal

Zizi Qairy Bolhassan

Ahmad Azril Shah

Amirul Afiq Hussain

Translation & Subtitle:

Sydney Atin (English)

Raziv Ramzon (Bahasa Melayu)

Sound Editor & Mix Engineer:

Farouk Kamil

Video Editor / Compositor:

Amirul Afiq Hussain

Promo Editor / Designer:

Lai Ing Jing

Recording Studio:

AOK Records

Animation Studio:

Rakan Animations

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *