Arre , seorang artis illustrasi dan rapper yang berasal dari Sabah telah meriliskan sebuah EP berjudul ‘OPUD‘ yang boleh didapati di setiap platform streaming seperti Spotify, YouTube/Music, & Apple Music. EP ini mengandungi 6 buah lagu dan bahasa pengantara yang di gunakan untuk lagu-lagu di dalam EP ini adalah dalam bahasa Rungus. OPUD adalah bahasa Rungus dan bermaksud Jaya ataupun Hidup. Menurut Arre, ia bererti, “Seseorang berjaya atau dapat menghidupkan bahasa ibundanya dalam pertuturan mahupun penulisan.

Sedikit info mengenai Arre, beliau mula menulis lagu pada tahun 2019. Pada ketika itu juga beliau berada di keadaan gelap dalam kehidupan beliau kerana beliau pada ketika itu tengah bergelut di dalam perjuangan peribadi beliau dalam menghidap Schizophrenia dan hampir kehilangan semua harapan di dalam hidup beliau. Namun berkat sokongan daripada ahli keluarga terutamanya daripada ibu beliau, Arre masih dapat dan mampu untuk terus meneruskan kehidupan. Sebagai tanda penghargaan kepada sokongan ibu Arre, setiap hasil kerja dari EP ini adalah dibuat sebagai penghormatan untuk ibu beliau yang turut sama membantu di dalam membantu merangka lirik untuk EP ini.

Sebagai artis illustrasi juga, Arre juga telah banyak mencipta pelbagai karya seni untuk klient korporat dan juga klien peribadi. Beliau mendapat inspirasi daripada kehidupan hari-hari dan Arre juga menggunakan seni ciptaan beliau sebagai medium untuk mengexpressi pemikiran dan perasaan. Selain daripada medium untuk mengekspressi diri, Arre juga menggunakan seni sebagai tempat untuk mencabar norma masyarakat.

Checkout EP ‘OPUD‘ dari Arre di setiap platfrom striing muzik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *