Carya Pertiwi, sebuah projek dari Carya Motion Pictures telah meriliskan muzik video medley yang menggabungkan beberapa buah lagu ikonik seperti ‘Malaysia Oh Tanah Airku, Bahtera Merdeka, Sejahtera Malaysia, Warisan dan Standing in the Eyes of the World’.

Projek yang di buat sempena meyambut hari kemerdekaan Malaysia ini menggabungkan beberapa artis lokal dari latar belakang muzik yang berbeza. Mereka adalah Sang Rawi, Steff Fleur dan Mous Thofa. Gabungan pemuzik dari latar belakang berbeza untuk satu projek ini merupakan pendekatan dalam mempersembahkan kepelbagaian dan cinta terhadap negara melalui kombinasi medley lagu-lagu patriotik.

Muzik video ini bemula dengan bacaan puisi dari Taj Sastra yang menggabungkan elemen nusantara dan cabaret 50an yang membawa penonton ke suasana selepas merdeka pada tahun 1957 serta menggambarkan elemen Malaysia iaitu kebebasan dan perpaduan.

Secara keseluruhannya, projek ini merupakan aspirasi dan penghargaan terhadap negara melalui kreativiti dan kerjasama pelbagai pihak.

Sedikit info tentang pemuzik-pemuzik yang terlibat, Sang Rawi merupakan sebuah band yang membawa genre experiment nusantara yang menggabungkan element-element traditional dan moden.

Sang Rawi

Steff Fleur pula merupakan penyanyi yang membawa pelbagai jenis muzik pop di mana pengaruh muzik beliau datang dari penyanyi-penyanyi pop dari zaman 90-an seperti Britney Spears, The Beatles(60an), HAIM(2000’s) dan bunyi-bunyian disco funk.

Steff Fleur

Mous Thofa merupakan pemuzik multi-instrumentalist dan juga merupakan seorang producer dan komposer. Lagu Carya Pertiwi ini telah di produce oleh beliau dan beliau juga merupakan gitaris untuk beberapa buah band lokal iaitu Myopia dan Meruked.

Mous Thofa

Check out, video dari Carya Motion Pictures, di bawah. Jangan lupa subscribe, like dan share yerr  😉 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *