Sebuah mini muzik konference dan sebuah gig akan berlangsung di HAUS KCH pada 14 Oktober 2023 (Sabtu). Konference mini itu adalah; An Honest Day Out, dan ia akan memaparkan bengkel dan master class yang merangkumi topik-topik seperti music production, music business, dan music marketing. Untuk gig pula adalah The Lonely Hearts Club. Gig ini akan memaparkan gabungan band-band, artis solo, dan rapper dari pelbagai genre.

Menurut Darren Teh, yang juga merupakan penyanyi kepada band An Honest Mistake, ‘Mini konference An Honest Day Out di anjurkan dengan harapan dapat menggalakkan sesi berkongsi ilmu dengan orang ramai. Saya rasa bakat-bakat yang wujud di Malaysia terutamanya di Kuching adalah sangat berbakat akan tetapi, mereka terperangkap di batasan sempadan sendiri. Kami bukan lah pakar, akan tetapi kami sudah belajar dari pelbagai kesilapan dan untuk setiap halangan, akan sentiasa ada cara untuk mengatasinya. Sama ada untuk tour, atau mempromosi single terbaru. Semenjak era pandemic Kovid-19 tamat, landskap muzik telah banyak berubah dan para artis-artis di Malaysia tidak sepatutnya ketinggalan jauh kebelakang.‘ Tambah Darren lagi, ‘Sebaik sahaja kita mendapat asas yang betul, terutamanya sekali dengan cara kita berfikir, satu-satu nya halangan kita selepas itu adalah langit. Bengkel ini di jalan untuk penggiat muzik dari mereka yang baru hendak bermula sehingga mereka yang sudah berpengalaman. Sesi perkongsian ini adalah untuk semua.

Untuk gig The Lonely Hearts Club pula, pada mula nya gig ini di jalankan, ia adalah sebagai gig anti-Valentine yang sepatutnya di lakukan pada bulan February 2022. Tetapi di sebabkan pada ketika itu, restriksi kesan pandemik yang masih berkuatkuasa dan malangnya, gig tersebut tidak dapat di jalankan. Band An Honest Mistake, bersama dengan beberapa band dan para artis telah menjelajah ke 4 Pulau Pinang, Ipoh, Melaka dan Johor Bahru. Untuk gig kali ini, An Honest Mistake bersama dengan Trophy Knives dan S4DKL dari Kuala Lumpur akan menghiburkan para pengunjung di HAUS KCH. Bersama dengan mereka adalah band Hardcore Punk dari Kuching, Dance On Your Grave, band Pop-Punk, Hey! Leave A Message, penyanyi/penulis Steff Fleur dan juga rapper, Macha Kaca Mata.

Acara ini akan bermula tepat jam 12.00 tengah hari pada 14 October sampai habis. Tiket boleh di dapati di pautan The Lonely Hearts Club dan tiket di hadapan pintu pula adalah RM60.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *