Sebuah gig online anjuran Punkcaroba akan berlangsung pada 7, 14, 21, 28 June (setiap Ahad) dan 7 July(Selasa) bermula jam 3.30pm. Gig online ini akan di siarkan dalam media sosial facebook Punkcaroba secara live dan gig tersebut bertempat di Backdoor Studio, Kuching.

Pandemic Covid-19 telah menyebabkan banyak industri terbantut dan industri seni adalah antara yang terawal merasa impak nya sebab banyak show terpaksa dibatalkan. Ramai yang hilang pekerjaan, bukan sahaja artis/band yang kehilangan job, mereka yang berkerja di belakang tabir seperti krew-krew event, freelancers’ dan ramai lagi yang terlibat dengan industry seni tiada job.  

Namun begitu, ramai yang mencari cara macam mana hendak adaptasi diri dengan keadaan situasi semasa di mana banyak show yang terpaksa dibatalkan, dan ramai artis/band mula melakukan live show secara online. Tidak ketinggalan, sebuah event organiser Punkcaroba akan melakukan online live show di Backdoor Studio dan live show itu boleh di saksikan di laman facebook Punkcaroba

Antara band-band local yang akan beraksi pada live show tersebut adalah Sistem Taik, Militant Attack, Exterminate, Inspired The Bee, Bronco Buster, Believe/Disbelieve, Dirty Detox, Path To Survive, Saturday Heroes, Deadshot, Someday dan Mavis Dirty Project.

Menurut Marvin yang juga merupakan founder kepada Punkcaroba, tujuan gig ini dilakukan adalah untuk memastikan scene band lokal masih kekal aktif walaupun di dalam situasi pandemic. Sekiranya online live show ini mendapat sambutan, besar kemungkinan online live show ini akan di teruskan sehingga akhir bulan July.

Band-band yang beraksi adalah dari pelbagai genre muzik dari Hardcore Punk, Thrash Metal, Oi! & Shoegaze. Nice!

Live facebook ini melibatkan kolaberasi beberapa kolektif seperti Rothouse Distribution dan Backdoor Studio.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *