Netflix akan mengembangkan sayap ke dunia gaming. Tiada caj tambahan untuk pelanggan sedia ada dan tiada kenaikan harga dari caj standard Netflix. Baru – baru ini Netflix telah memperoleh sebuah syarikat video game Night School Studio. Adakah ini bermaksud selain daripada film, series dan animasi, Netflix akan menawarkan permainan video juga?

Netflix telah mendapatkan khidmat bekas pegawai Electronic Arts (EA) dan Oculus Mike Verdu sebagai ketua pembangunan game. Sebelum ini Netflix telah pun bekerjasama dengan beberapa syarikat membuat video game dan mengeluarkan beberapa permainan mobile seperti Stranger Things: 1984, Card Blast, Shooting Hoops  dan  Teeter Up. Tetapi permainan ini hanya terdapat di beberapa buah negara sahaja kerana game-game ini masih berada di peringkat awal pembangunan. 

Menurut Greg Peters yang juga merupakan ketua pegawai produk untuk Netflix, beberapa game ini besar kemungkinan akan di jadikan film atau series seperti Stranger Things. Beberapa series animasi yang berasal dari game juga telah dihasilkan oleh Netflix seperti Dota: Dragon’s Blood, Castlevania, The Witcher dan banyak lagi yang bakal menyusul. 

“Kami mendapat inspirasi dari mereka yang berani menetapkan bar baru untuk bercerita dalam permainan.” – Mike Verdu

Ketika ini, projek ini masih di peringkat awal perkembangan dan ujian telah pun dilakukan di beberapa negara seperti Poland dan bakal ke Itali dan Sepanyol. “Kami mendapat inspirasi dari mereka yang berani menetapkan bar baru untuk bercerita dalam permainan.” Ujar Mike Verdu, ketua pembangunan permainan untuk Netflix merujuk kepada Night School Studio. 

Keputuan Netflix untuk mengembangkan servis mereka ke permainan video adalah di sebabkan persaingan yang semakin sengit dalam streaming platform. Terutamanya dengan kemunculan pemain-pemain seperti Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video dan banyak lagi. 

Menarik, sekiranya projek Netflix ini sudah siap, selain dari hanya menonton film atau series dari Netflix, mungkinkah kita boleh bermain game juga di platform Netflix. Ataupun mungkinkah kita boleh menentukan jalan cerita dari Netflix original melalui game? Jika projek ini berjaya, ini mungkin akan menjadi satu revolusi di arena digital streaming dari film, series dan juga gaming. Sama-sama kita tunggu dan lihat. 

Sumber gambar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *