Sebuah acara muzik oleh DJ-DJ yang membawa muzik aliran Disco, Funk, House dan sewaktu dengannya akan berlangsung di ‘Lek.’ event space pada 27 January 2024 (Sabtu), bermula jam 9pm sampai habis! Acara ini akan memaparkan 2 orang DJ iaitu Hadiid, dan Xes Xes Loveseat. Tiket kemasukan adalah RM30 dan hanya boleh di dapati di depan pintu. Acara ini adalah kolaberasi antara Vibin by Lek., NWHR, dan juga SPAC3(atau sebutannya Third Space).

Sedikit info mengenai Dj-Dj yang akan membuat persembahan. Haddid merupakan salah seorang antara Techno dan House Dj underground yang terawal di Kuching yang tidak memainkan muzik-muzik tipikal clubbing yang dimainkan di seantero club-club yang ada di Kuching. Beliau pernah bermain di beberapa underground Dj gig lokal dan antarabangsa di sekitar Asia seperti Koh Pha Ngan, Manila, Jakarta, Bali dan Kuala Lumpur. Beliau merupakan salah seorang Dj untuk sebuah kolektif Dj iaitu NWHR. Sebuah kolektif Dj elektronik yang bermatlamat untuk memupuk orang ramai tentang muzik-muzik elektronik yang bukan konvensional. Hadiid sekarang ini juga bernaung di bawah beberapa buah label antarabangsa yang terletak di Berlin, Russia, Ukraine, Amerika Selatan, dan juga di beberapa rantau Asia. Antara label-label tersebut adalah, PolytypchBlack BeardVertigo AudioUxoa Dutxa EliteEclipse RecordingsKaleydo RecordsAsia MusicPizza Tunait, Dear Deer RecordsLeftright SoundsDeepsomniaBullfinch RecordsLossless, dan yang terbaru adalah TAU dari The Adana Twins.

Xes Xes Loveseat pula merupakan salah seorang Dj yang berasal dari Kuala Lumpur yang memperjuangkan seni Dj yang menggunakan piring hitam(vinyl). Beliau dikenali di dalam scene-scene Dj sebagai seorang yang memainkan muzik-muzik yang beraliran Disco dan muzik-muzik dari era 80an. Antara sejarah residensi beliau di Kuala Lumpur adalah, beliau pernah bermain di ‘Vinyl Night Neighbourhood’ di Nagaba dan juga di ‘House Music Room’ di Zouk KL. Beliau juga pernah membuat aksi pembukaan untuk beberapa orang Dj antarabangsa seperti, Apparat, Aeroplane, Hercules & Love Affair, Joey Negro, Osunlade, Robag Wruhme, Bill Brewster, Fred P, Eli Escobar, DJ Dustin (Giegling), Horse Meat Disco, Crazy P, Ata, Dr Packer, Musclecars, Roni dan banyak lagi. Selain daripada Dj, Xes Xes Loveseat juga pernah menjadi host untuk band Indie experimental iaitu Lost Tapes (2010-2012). Selepas pandemic dan dunia kehidupan malam mula bangun semula, Xes Xes Loveseat telah kembali bergiat aktif semula dan kerap melakukan persembahan di beberapa venue underground yang memainkan rentak Techno, Funk dan House. 

Selain dari persembahan Dj, ruang acara Vibin by Lek. juga ada menjual makan-makan dan juga pelbagai pilihan minuman beralcohol dan tidak beralcohol untuk anda saji sambil menikmati vibe dan muzik yang di mainkan oleh Dj-Dj ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *